Origini ale tehnicilor corporale in Gestalt terapie

Tehnicile corporale

Terapia Gestalt are un mod holist de abordare a clientului, a relatiei client – terapeut. Acest holism este vizibil atat in diversitatea influentelor care au dus la aparitia lui, cat si in imbinarea tehnicilor verbale cu cele non-verbale in procesul terapeutic si formativ. Atunci cand exista un bun contact, „cand o figura emerge cu usurinta si clar din fond, putem vorbi de o relatie sanatoasa intre corp-minte.”[1] Laura Perls marturisea „exista un aspect pe care consider ca nu il subliniez niciodata destul: lucrul cu corpul face parte integranta din Gestalt terapie. Gestalt-ul este o terapie holista, ceea ce inseamna ca ia in considerare organismul in ansamblul lui si nu doar vocea, cuvantul, actiunea…”[2]

 

Living Theatre

De-a lungul intregii sale adolescente, Perls urmeaza cursuri de arta dramatica si joaca drept figurant pana ce reuseste sa-si inceapa studiile in medicina la Universitatea din Berlin. Perls declara ca a fost profund marcat de prezenta expresionistului Max Reinhardt (1873-1943), ca scenarist, la Deutsche Theater.

 

Max Reinhardt (1873-1943)

In cadrul „Living Theater” are parte de noi experiente si invata, prin experimentare directa, noi aspecte ale fiintei umane. „Tehnica actoriceasca” pe care o invata aici este total diferita: se propune actorului exprimarea imediata a sentimentelor, aici si acum, prin contact direct cu publicul; se valorizeaza si foloseste improvizatia si nu invatarea „traditionala” a rolurilor. Avem aici samburele a ceea ce in Gestalt Terapie va deveni jocul de rol si implicarea profunda terapeutului (i.e. a actorului)

 

Sensory Awareness

Se pare ca Fritz Perls, in decursul lungului proces de auto-transformare si de „re-descoperire”[3] a Gestalt terapiei, a fost influentat, printre altele, de „Sensory Awareness”. El a intrat in legatura cu aceasta metoda in perioada in care a fost „lector” in cadrul Institutului Esalen, acolo unde, in anii ’60, Charlotte Selver (1901 – 2003) a tinut multe conferinte de prezentare si popularizare a acestei metode. Astfel el s-a inspirat din „constientizarea senzoriala a corpului” predata de Charlotte Selver, cu care face cursuri timp de 18 luni. Redau mai jos aspecte si principii (uimitor de) asemanatoare si comune pentru Sensory Awareness si Gestalt Terapie.

 Charlotte Selver (1901 – 2003)

Initiata de Elsa Gindler si Heinrich Jacoby, in anii ’30 in Germania, aceasta metoda de cunoastere personala a fost popularizata (in America) si dezvoltata de catre Charlotte Selver. Cei doi fondatori nu i-au dat un nume, ei folosind expresia „Munca” („the Work”[4] in original) atunci cand se referau la ceea ce predau[5]. Elsa Gindler scria “Scopul muncii mele nu este de a invata anumite miscari, ci mai degraba de a obtine concentrarea. Doar prin concentrare putem atinge functionarea deplina a <aparatului fizic> in relatie cu mentalul si spiritualul. /…/ Spiritul si senzitivitatea sunt folosite spre <a ajuta corpul sa devina un instrument sensibil pentru a trai >.”[6]

 Elsa Gindler (1885 – 1963)

Heinrich Jacoby (1889 – 1964)

Charlotte Selver a fost cea care a „botezat” aceasta disciplina „Sensory Awareness”. Dupa Selver, in Sensory Awareness „Atunci cand existi prin auz, atingere, gust, miros si vaz[7], cand simturile sunt stimulate, intregul organism este transformat intr-o entitate senzitiva.” Prin <a ne simti corpul>, <a fi in contact cu sine> obtinem starea de awareness a fiintei noastre si a relatiei cu ceea ce ne inconjoara.

Se poate spune ca „atunci cand vorbim despre Sensory Awareness vorbim despre a fi atenti si a lasa schimbarea sa se manifeste – sau, poate ar trebui sa spun, invatam sa ne oprim din a-i rezista? Pentru ca viata este schimbare si a ne opune schimbarii conduce la disconfort si boala. Dar viata este de asemenea forma, stabilitate. /…/ Sensory Awareness se refera si la a recunoaste forma in care suntem, asa, trecatoare cum este ea. In aceasta practica auzim deseori despre importanta momentului prezent. /…/ Sosim in acest moment prezent cu o istorie si o parte a muncii noastre in cadrul Sensory Awareness este de a o intelege si de a o integra intr-un mod sanatos. /…/ Deseori, aud ca nu exista corect si gresit in aceasta practica. Indraznesc sa nu fiu de acord! Exista corect si gresit – dar acestea nu sunt <corect-ul> si <gresit-ul> profesorilor si parintilor nostri sau a culturii noastre. Exista <corect-ul> si <gresit-ul> care ajung sa reiasa din experienta noastra personala, pe masura ce ne conectam din nou si mai complet cu lumea din care suntem doar o parte.”[8]

O descriere a efectelor practicii Sensory Awareness este oferita de  Seymour Carter[9], Gestalt terapeut si formator in cadrul Institutului Esalen „Aceste interventii schimba clientul, de la <a fi disociat de experienta sa> la <a fi activ implicat in aceasta>, aici si acum. Astfel, o alta cheie in Sensory Awareness, este de a ghida o persoana in a se experimenta pe sine, aici si acum.”[10]

 

Elsa si Jacoby

Mihai Albu,

 


[1] Perls, S. Frederick; Hefferline, F. Ralph; Goodman, Paul – „Gestalt Therapy. Excitment and Growth in the Human Personality”, p. 255, Souvenir Press, 1996

[2] apud Serge Ginger (c) – „Le corp en Gestalt: corps interdits…ou inter-dits?” in Richard Meyer & coll. – „Reich ou Ferenczi? Psychanalise et somatotherapies.”, editions „Hommes et perspectives”, Marseille, 1992, p. 83

[3] „<Nu am inventat nimic nou>, spunea Perls, <nu am facut decat sa redescopar ceea ce a existat dintotdeauna>” apud Ginger, Serge (a), op. cit. p. 43

[4] Interesanta denumire, mai ales ca, sistemul lui Gurdjieff, numit in mod oficial „A 4-a Cale”, era numit de fondatorul sau „The Work”. Posibil ca si de aici sa provina presupusele, sau realele, legaturi ale lui Fritz Perls cu  G.I.Gurdjieff

[5] alteori foloseau expresia „expresive movement”

[6] apud Roche, Mary Alice – „Sensory Awareness – Conscious Relationship”, Somatics Magazine Journal, Fall 2000, p. 2

[7] mai tarziu, pe masura explorarii si dezvoltarii sistemului, au fost adaugate greutatea, gravitatia, simtul proprioceptiv etc.

[8] Laeng-Gilliatt, Stefan – „What is Sensory Awareness?”, articol bazat pe dicursul de deschidere de la Conferinta despre Sensory Awareness sustinuta la „Mt. Madonna Center”, in Watsonville, CA, October 2006, p.1.

[9] elev direct al lui Fritz Perls

[10] Carter, Seymour – „Presence and Absence”, articol de pe www.sensoryawareness.org

AICI gasesti informatii despre formarea in psihoterapie, metoda gestalt terapie integrativa.

Leave a Reply